chapter02.jpg

Na dubini od 39 metara u Šibenskom je kanaluSv. Ante otkrivena olupina njemačkog ratnog broda Schnellboot S-158, potopljenog tijekom savezničkog bombardiranja njemačke flote u listopadu 1944. godine. Nakon 70 godina brod je ostao vrlo dobro sačuvan, a oko njega nalaze se sanduci s municijom, što pokazuje da je lokalitet dosada bio nepoznat.

Poziciju broda otkrio je ronilac Zoran Delibašić iz ronilačkog kluba ZG SUB na temelju stare fotografije snimljene tijekom potapanja. Iako nadomak Šibeniku, olupina je otkrivena tek prije mjesec dana. Tome je razlog činjenica da se nalazi usred plovnog puta u šibenskom kanalu, na lokaciji gdje su ronilačke aktivnosti zabranjene. Konzervatori arheolozi Odjela za podvodnu arheologiju Hrvatskoga restauratorskog zavoda, u suradnji s tvrtkom Jadranski ronilački servis i klubom ZG SUB, proveli su istražnu akciju na podvodnoj olupini torpiljarke. Voditelj Odjela Igor Miholjek rekao je kako je olupina u odličnom stanju. Osim pramca koji je oštećen u bombardiranju, jasno su vidljive dvije trećine trupa. Konzervatorski odjel pokrenuo je postupak za službenu zaštitu tog podvodnog lokaliteta i same olupine, koja će uskoro biti registrirana kao kulturno dobro. Kada se stvore uvjeti, neki od artefakata bit će izvađeni i izloženi široj javnosti. Do tada ostaju u dubinama šibenskog kanala.

Povijest broda Schnellboot S-158

Nakon okupacije Nizozemske u svibnju 1940. godine njemačke snage zaplijenile su u brodogradilištu Gusto Werke u Schiedamu osam nedovršenih torpednih čamaca oznaka od TM 54 do TM 61 koji su građeni prema licenciranom britanskom Power Boatu za službu u nizozemskim kolonijama. Njemački i nizozemski radnici završili su te brodove naoružavši ih s po dva lansera za njemačka torpeda G 7 kalibra 533 mm i jednim protuavionskim topom (Flak) 20 mm na krmi.

Fotoalbum

Brodovi su preimenovani u klasu Schnellboot S-151 (do S-158) te su postizali najveću brzinu od 34 čvora (63 km/h) i bili su nešto manjih dimenzija od standardnih njemačkih torpednih čamaca toga doba. Ovi su brodovi bili dugački 28,3 i široki 4,4 metra, deplasmana 57 tona, pogonjeni s tri diesel motora Daimler-Benz MB 500.

Zbog manjih dimenzija mogli su se transportiraii Rajnom i Rhonom na službu Njemačkoj ratnoj mornarici u Sredozemlje, u sastav Sedme flotile od prosinca 1942. godine. Tamo su početkom 1944. godine dobili oklop na zapovjednom mostu i trocijevan protuzračni top Drilling od 15 mm na sredini broda.

Nakon kapitulacije Italije njemački torpedni čamci povlače se u luku Tulon, a poslije u Jadransko i Egejsko more.

Prilikom priprema za povlačenje njemačkih snaga iz Šibenika i okolice, 25. listopada 1944. godine saveznički su zrakoplovi bombardirali njemačke brodove na maskirnom vezu u kanalu Sv. Ante i pogodili torpedni čamac S-158. On se nalazio vezan i maskiran na zapadnoj strani sjevernog ulaza u kanal i pogođen je zrakoplovnom bombom izravno u pramac. Od tog pogotka brod je potonuo pramcem, dok je krma ostala iznad površine mora. U napadu su poginula dva njemačka mornara, šest ih je ranjeno, među njima i zapovjednik broda Hertwig. U tom napadu na maskirnom je vezu također oštećen torpedni čamac S-156.

Nakon što je lučki kapetan iz Šibenika zapovjedio da se s tonućeg broda skinu svi pokretni dijelovi vrijedni za rezervu, poput propelera, te da se spase svi povjerljivi dokumenti, brod je 27. listopada 1944. konačno potopljen tako što je aktivirano eksplozivno punjenje koje ga je definitivno smjestilo na morsko dno, gdje je neotkriven ležao gotovo 70 godina.

Prilog u Vijestima HTV-a sa snimkama zarona do potopljene topljarke pogledajte ovdje.
Go to top